Velkommen til nyhedsbrev 15/2001. Så er
de 10 prøver i Slagelse vel overstået, benzinproblemerne spøgte igen,
manøvreprøver med langt lys på, og det kneb med vejgrebet. Bjørnsten Motorsport sluttede sæsonen flot af.
qManøvreprøvernevar fem forskellige, der blev kørt 2 gange. Da teamet skulle
starte klokken 14.30, holdt det op med at regne. Det havde ellers regnet
hele formiddagen, så alle prøverne var meget glatte og våde. Det var
jo ens for alle, men sætter chaufførerne på en lidt større opgave,
med at holde deres biler på sporet. Undervejs i løbet tørrede vejene
op. Derfor kunne tempoet øges.
qPrøve 1 og 6:
er en accelrationsprøve, og der ligger ”Sylfiden” jo som bekendt
ikke i den bedste halvdel. På prøve 1 - 300 meter før mål begynder
benzinpumpen at pumpe kraftigt. Studsen på karburatoren er røget af,
og benzinen pumper med 2 bar ned over den varme udstødning. En gammel
skade, som vi troede var ovre, kommer pludselig op til overfladen igen.
Vi ruller langsomt i mål med en motor, der er gået i stå. Så tiden
er 2.25, og da den køres som prøve 6, kører teamet den på 2.16, så
det har altså taget 9 sekunder at ”køre tør” for benzin.
qPrøve 2 & 7:er en prøve, der ligger rigtig godt til vores bil, og vi får
muligheden for at vise det Skoda flag, vi helst vil vise. Det flag man næsten
ikke kan nå at læse. På 1 omgang på prøve 2, misforstår P&C
hinanden, og bilen holder stille et øjeblik. Da tiden er 1.56 første
gang, og 1.51 anden gang, må man konstatere, at det tager 4-5 sekunder,
at ”tabe tråden”. Allerede nu har vi altså hentet 14 sekunder på
bare 2 prøver.
qPrøve 3 & 7:er en klassiker. 3½ omgang på materielgården med speederen
i bund rundt om søen. Vi må erfare at P&C kender denne prøve for
godt, for der blev kørt 2.26 begge gange, teamet var her. Det skal måske
nævnes, at stilkarakteren i vending omkring 4 spande på linie, ligger
på 9.98. Der blev delt mange roser ud til teamet, for den flotte, brede
og publikumsvenlige kørestil.
qPrøve 4 & 9:er endnuen
klassiker, når Slagelse afholder manøvreprøver. Men denne klassiker
passer meget dårligt til vores ”sippede” racerbil. Hun vil så
gerne køre bredt, og vise sine hofter, men på denne prøve er der altså
ikke plads til det. Så P&C må holde meget igen, for ikke at få
store buler med hjem. Tiderne var 2.38 og 2.36. En forbedring anden gang
på 2 sekunder, antyder at vejen blot var tørret lidt op. På de sidste
3 prøver kørte vi i øvrigt med alle ekstralygterne tændt. Tusmørket
sænkede sig over Slagelse, og det gav en helt ny dimension til manøvreprøverne.
Tak for det Troels!
qPrøve 5 & 10:en ny prøve, der desværre heller ikke passer til vores lidt
”røvtunge” bil. En start, 8 vinkelsving, 6 håndbremsevendinger og
et målfelt. Vi kan bare ikke følge med…Men i det vinkelsving, der
blev passeret 8 gange, havde en af konkurrenternes motor, smidt en hel del olie. En snurretur på 200 grader blev resultatet, og
tiderne taler da også deres eget sprog. Første gang kørte teamet 2.07
og anden gang 1.51. Hele 16 sekunder koster det at snurre en omgang. Måske
koster det kun 10, og resten er hentet på den væsentligere tørre vej?
qSummen af løbet:Vi kørte alle prøverne på 22.32. Vi forbedrede anden
gennemkørsel med 32 sekunder, blev nummer 10 i klassen fra 0-2500 ccm,
blev nummer 21 generelt af 42 biler i mål og nummer 5 i ”vores”
egen klasse 0-1400 ccm. Et resultat, som teamet kan være MEGET
tilfredse med, da vi kørte mod den tunge elite af Sjællands manøveprøve
chauffører. Det eneste negative var, at INCO skulle have ny asfalt på,
og blev derfor ikke kørt i år. For denne prøve er klassikeren!
Nyhedsbrev 15/2001 slutter her. Nu bliver
”Sylfiden” staldet op for vinteren. Teamchefens tur til Sverige, er
blevet annulleret, da løbet falder sammen med en familiefest. Så sæsonen
er slut for i år, men vi er allerede nu i gang med at planlægge næste
sæson. En sæson hvor teamet skal prøve nye løbstyper og andre
underlag. Formentlig skal vi også et par gange over Øresund, for at prøve
kræfter med Svenskerne. Vi er ikke helt færdige med sæsonen 2001,
mere om det senere…