Velkommen til nyhedsbrev 06/2001. Far/søn
konkurrencen fortsætter, det sjove og nye indslag, åbnervogn for andet
år i træk, test og justering af bremserne og hyggen…. Bjørnsten Motorsport har været til racerweekend i Slagelse.
qFredag
klokken 18.00 begynde første bil på Sommerprøverne. P&C havde fået
start nummer 30 og Peter og Betina havde fået 39. Betina delte dog sit
sæde med Lars. Lars er Dorte´s kæreste, hun havde henvendt sig til os
via hjemmesiden, så hendes kærestes store drøm, om at prøve en
racerbil kunne blive til virkelighed. Drømmen blev en realitet fredag
aften.
qFørste
heat: P&C kørte tiden 1.58,45. Bremserne skulle Palle lige vende
sig til. Det er en drøm at træde på bremsen, og så bremser
”Sylfiden” bare. Peter og Lars kørte 2.01,10. Peter skulle jo også
lige prøve kræfter med bremsepedalen.
qAndet
heat: P&C ramte en kegle i cikanen. Det koster 5 sekunder og får
tiden 2.01,45. I frustration og ærgrelse over fejlen, satser Palle alt
og kører i mål i 5. gear med pedalen til højre HELT nede. Det var måske
lige i overkanten. Palle rammer kantstenen, og får slået navmøtrikken
løs. En lille detalje, som skal bringes i orden, inden Peter skal
overtage bilen. P&L overtager bilen efter servicearbejdet og kører
tiden 1.58,84. Så efter 2 heat er far/søn konkurrencen lige. Med 2
heat tilbage er det vind eller forsvind for begge hold. Lars var meget
fattet og glad over sit første møde med motorsporten. Jeg håber ikke,
det er sidste gang, jeg skal prøve dette – udtalte Lars efter 2 heat.
qTredje
heat: P&C skruer ”bissen” på og kører 1.54,95. Palle vil
ikke tabe til sin læremester. Læremesteren har nu skiftet andenkører
til Betina, og de kører en tid på 1.56,83. Men nu fører sønnen altså
med +2 sekunder.
qFjerde
heat: P&C tænder ekstra lygterne, strammer ballerne sammen og kører
1.54,20. Så nu er det op til læremesteren at afgøre hvem der skal løbe
med sejren i dag. P&B kører 1.57,81. Slaget er tabt og P&C kan
tilføre ”kontoen” yderligere +6,12 sekund. Nu fører de med +24,12
sekunder. En god margen at gå på sommerferie med.
qI
vores klasse som var fra 0- 2500
ccm. kom 17 hold i mål og i generel- klassementet kom hele 49 biler
helt hjem. I klassementet sluttede P&C som nummer 14 i klassen og
nummer 24 generelt. Peter og hans 2 medkører sluttede som nummer 15 i
klassen og nummer 29 generelt. En god aften for teamet, og en
understregning af – de mange timer i værkstedet ikke er spildte eller
forgæves.
qI
anledning af Lars deltagelse, havde teamet valgt at køre med flag på
antennen. Det skabte lidt debat blandt tilskuerne, hvad det betød. Men
det er vores måde at byde en ny person velkommen i motorsporten og alle
dens facetter.
q…
og så var der Hyggen. Teamet havde taget plads på marken bag kassernen
klokken 13.00 fredag eftermiddag. Og vi var mange. Peter sov i
servicevognen. Dorte og Lars der skulle have været kørt hjem fredag
aften – fortrød og sov i deres bil til lørdag. Camilla, Mette og
Palle sov i campingvognen. Betina, Elise og Christian sov i telt. Pia og
Jon sov ligeledes i telt. Efter fredagens løb, grillede teamet på sædvanlig
maner. Ved ”grillfesten” fik vi besøg af Carsten og Anja, der kører
Fiat Uno racerbil, Peter fra Slagelse Auto Sport der var på vej hjem
til dynen og Troels Lund – der lige skulle tjekke, om det virkelig
passer at Bjørnsten Motorsport
hygger sig så meget, som de praler af. Han måtte sande at hvert et ord
holder vand. De mest hærdede hyggeklub medlemmer nåede vist lige at se
solens stråler. Altså de solstråler der hører til lørdagen.
qLørdag
klokken 12.00 åbnede P&C med startnummer 0, det internationale
Rallysprint på Antvorskov Kasserne. 5 heat skulle køres, og P&C
skulle åbne alle 5 heat. Det var en oplevelse der gik langt ind i sjælen.
At prøve kræfter med vores – i dette skappe felt – lille racerbil
mod cremen af Dansk motorsport. Vi kørte uden for konkurrence, men fik
stadig taget tiden på vores gennemkørsel. Femte og sidste heat kørte
P&C de 8,5 kilometer rundbane på 5.52. Anders Lysen, der vandt løbet,
havde lejet Jens Mulvads Toyota Corolla WRC. Med denne fartmaskine kørte
han en tid på 5.14. At blive sat tilbage af landets hurtigste rallybil
med 38 sekunder på 8,5 kilometer er en sejr i sig selv. Med de gamle
bremser og undervogn, beregnede vi i teamet, at blive ”sat af ” med
1 minut pr. 6 kilometer. Med det nye bremse og undervogns udstyr kan vi
køre godt 11 kilometer før vi bliver sat tilbage med 1 minut. En
MARKANT fremgang, som vi i teamet er meget
tilfredse med.
qSå
nu er der bare tilbage at glæde sig til 2002, hvor der igen er
racerweekend i Slagelse. Vi håber allerede nu, at få æren af at køre
åbnervogn i Danmarks største og hyggeligste Rallysprint i 2002. Men
inden skal teamet først til Norge, Fårvang Rallyshow, køre 2 løb i
Yokohama Cuppen, køre Mini Rally Fyn og nogle special prøver til efteråret.
Så sæsonen er ikke slut, den er kun halt
brugt – og Bjørnsten
Motorsport glæder sig til resten. Slut på nyhedsbrev nummer
06.2001.