Banner 1 Banner 2 Banner 3

 Word-format  [ ««« ]

03/2001

Yokohama Cup 1

Velkommen til nyhedsbrev 03/2001. Så er første afdeling af Yokohama Cuppen kørt. Vi fik afgjort væddemålet, fik testet bilen, kom i mål begge hold, men sloges med bremseproblemer hele dagen. Men Bjørnsten Motorsport er nu i gang med sæsonen.

  • Vejret var perfekt. Ikke en sky på himmelen. Banen, vi skulle køre på, var en stor 5 kant, med 3 lette og 2 svære sving. Banen skulle køres 2 heat den ene vej og 2 heat den anden vej med 4 omgange på et heat. Peter og Betina havde nummer 28, og skulle åbne klasse 3 (0-1400 ccm.). Palle og Christian havde nummer 42 næstsidst i klassen. Efter 2 opvarmningsrunder på den 4,8 kilometer lange bane var vi klar til start

  • 1. Heat: P&B lagde ud med en 3/4 snurretur i sidste sving, på sidste omgang og en tid på 4.18 i mål. Raceren er blevet udstyret med et nyt bremsesystem, som desværre ikke virkede helt efter hensigten. Det var måske derfor, at de snurrede? P&C skulle nu ud på banen og matche tiden på 4.18. De lagde hårdt ud. Måske for hårdt, for i det før omtalte sving på sidste omgang, hvor P&B snurrede 3/4 rundt – snurrede P&C helt rundt. Faktisk ramte de kantstenen med så stor fart, at fælgen på venstre baghjul blev totalskadet. Det havde ikke noget med bremserne at gøre, måske var det mere den lange vinterpause, der stadig sad i ryggen. Der er nemlig tale om en klar kørefejl både af Peter og Palle. Men tiden i mål er 4.16, og det er jo to sekunder hurtigere. Far/søn konkurrencen 2001 er nu i gang for alvor. Der bliver ikke vist nogen nåde, når først styrthjælmen er taget over hovedet.

  • 2. Heat: P&B kørte her tiden 4.13. En forbedring på 4 sekunder. Men nu begynder bremseproblemerne for alvor at melde sig. Bremsepedalen er meget svampet og enormt svær at dosere. P&C kører ud på banen med en bremsepedal, der næsten går helt i bund. Vi kommer alligevel i mål med tiden 4.07. En forbedring på 9 sekunder, ikke dårligt med en næsten defekt bremse. P&C fører konkurrencen med 8 sekunder ved pausen.

  • Pausen: I pausen arbejder teamet på højttryk. Rene - som vi havde fået tilknyttet teamet i dagens anledning, og håber at han vil fortsætte, og Christian justerer op på bærearmen i bagerste venstre side, som var gået løs, efter at P&C havde ramt kantstenen. Samtidig prøver vi at justere hovedcylinderen op til en bedre kontakt, bremseklodserne får savet riller i belægningen, og bagbremserne bliver justeret bedre op. Det virker nu – tror vi!

  • 3. Heat: Nu skal banen køres modsat vej. P&B kører tiden 4.12 og melder, at han skulle give plads for en hurtigere bil, men at bremserne virker bedre. Han havde bare ikke selv set al røgen, der kom ud fra forhjulene. Bremserne var rødglødende, og de hængte så meget, at Rene måtte løsne hovedcylinderen, og lade den hænge i møtrikkerne alene, så P&C kunne holde deres startplads. P&C kørte tiden 4.07 igen. Kan den bil ikke køre hurtigere, burde man spørge sig selv om. P&C udbyggede deres forspring med 5 sekunder yderligere, og er nu foran med 13.

  • 4. Heat: Med 2 skiver i mellem hovedcylinderen og bremseforstærkeren, er P&B klar til finalen. Tiden er 4.11og de har nu forbedret deres tid med 7 sekunder i forhold til 1. Heat. Så P&C sendes til start med samme skavanker på bremsecylinderen, og kører 4.07 igen. "Sylfiden" kan altså ikke køre stærkere! 4 sekunder hurtigere end P&B og en samlet forskel på 17 sekunder . P&C fører altså med 17 sekunder i regnskabet om sæsonsejren. Det hold der vinder, skal IKKE stå for afholdelse af teamets julefrokost. Til sammenligning skal måske nævnes, at Martin Andreasen i sin Opel Kadett GSi 2,0 kørte hurtigste tid på 3.19. En forskel på 48 sekunder på 4,8 kilometer. Martins Kadett 2,0 har 254 heste – "Sylfiden" har 254 ponyer.

 

Nyhedsbrev 03/2001 slutter her. En stor tak skal lyde til Rene, for den store indsats han gjorde for det lille team. Samtidig skal vi lige fortælle, om Betinas oplevelse i stolen til højre for Team Chefen. "Det var skide skægt at prøve, og jeg vil gerne en anden gang" sluttede hun dagen af med.

Selvfølgelig var >Glemmer aldrig hyggen< også til stede. Pia, Jon, Carsten og Kurt havde også fundet området, der blev brugt til motorløb på denne smukke forårsdag. Nu skal teamet opfinde nogle ændringer til vores bremser, så vi er klar til Yokohama Cup 2 den 27.05.01. Vi udsender nyhedsbrev 04/2001 ca. den 25.05.01, med data omkring løbet.

Venlig hilsen

Bjørnsten Motorsport.

 

Mail to Web-master

© PSP-SYSTEM  [TOP] [ ««« ]