03/2001
Yokohama Cup 1
Velkommen
til nyhedsbrev 03/2001. Så er første afdeling af Yokohama Cuppen
kørt. Vi fik afgjort væddemålet, fik testet bilen, kom i mål begge
hold, men sloges med bremseproblemer hele dagen. Men Bjørnsten
Motorsport er nu i gang med sæsonen.
-
Vejret var perfekt. Ikke en sky på himmelen.
Banen, vi skulle køre på, var en stor 5 kant, med 3 lette og 2
svære sving. Banen skulle køres 2 heat den ene vej og 2 heat den
anden vej med 4 omgange på et heat. Peter og Betina havde nummer
28, og skulle åbne klasse 3 (0-1400 ccm.). Palle og Christian havde
nummer 42 næstsidst i klassen. Efter 2 opvarmningsrunder på den
4,8 kilometer lange bane var vi klar til start
-
1. Heat : P&B lagde ud med en 3/4
snurretur i sidste sving, på sidste omgang og en tid på 4.18 i mål.
Raceren er blevet udstyret med et nyt bremsesystem, som desværre ikke
virkede helt efter hensigten. Det var måske derfor, at de snurrede?
P&C skulle nu ud på banen og matche tiden på 4.18. De lagde
hårdt ud. Måske for hårdt, for i det før omtalte sving på sidste
omgang, hvor P&B snurrede 3/4 rundt – snurrede P&C helt
rundt. Faktisk ramte de kantstenen med så stor fart, at fælgen på
venstre baghjul blev totalskadet. Det havde ikke noget med bremserne
at gøre, måske var det mere den lange vinterpause, der stadig sad i
ryggen. Der er nemlig tale om en klar kørefejl både af Peter og
Palle. Men tiden i mål er 4.16, og det er jo to sekunder hurtigere.
Far/søn konkurrencen 2001 er nu i gang for alvor. Der bliver ikke
vist nogen nåde, når først styrthjælmen er taget over hovedet.
-
2. Heat : P&B kørte her tiden 4.13. En
forbedring på 4 sekunder. Men nu begynder bremseproblemerne for alvor
at melde sig. Bremsepedalen er meget svampet og enormt svær at
dosere. P&C kører ud på banen med en bremsepedal, der næsten
går helt i bund. Vi kommer alligevel i mål med tiden 4.07. En
forbedring på 9 sekunder, ikke dårligt med en næsten defekt bremse.
P&C fører konkurrencen med 8 sekunder ved pausen.
-
Pausen: I pausen arbejder teamet på
højttryk. Rene - som vi havde fået tilknyttet teamet i dagens
anledning, og håber at han vil fortsætte, og Christian justerer op
på bærearmen i bagerste venstre side, som var gået løs, efter at
P&C havde ramt kantstenen. Samtidig prøver vi at justere
hovedcylinderen op til en bedre kontakt, bremseklodserne får savet
riller i belægningen, og bagbremserne bliver justeret bedre op. Det
virker nu – tror vi!
-
3. Heat:
Nu skal banen køres modsat vej.
P&B kører tiden 4.12 og melder, at han skulle give plads for en
hurtigere bil, men at bremserne virker bedre. Han havde bare ikke selv
set al røgen, der kom ud fra forhjulene. Bremserne var rødglødende,
og de hængte så meget, at Rene måtte løsne hovedcylinderen, og
lade den hænge i møtrikkerne alene, så P&C kunne holde deres
startplads. P&C kørte tiden 4.07 igen. Kan den bil ikke køre
hurtigere, burde man spørge sig selv om. P&C udbyggede deres
forspring med 5 sekunder yderligere, og er nu foran med 13.
-
4. Heat: Med 2 skiver i mellem
hovedcylinderen og bremseforstærkeren, er P&B klar til finalen.
Tiden er 4.11og de har nu forbedret deres tid med 7 sekunder i forhold
til 1. Heat. Så P&C sendes til start med samme skavanker på
bremsecylinderen, og kører 4.07 igen. "Sylfiden" kan altså
ikke køre stærkere! 4 sekunder hurtigere end P&B og en samlet
forskel på 17 sekunder . P&C fører altså med 17 sekunder i
regnskabet om sæsonsejren. Det hold der vinder, skal IKKE stå
for afholdelse af teamets julefrokost. Til sammenligning skal måske
nævnes, at Martin Andreasen i sin Opel Kadett GSi 2,0 kørte
hurtigste tid på 3.19. En forskel på 48 sekunder på 4,8 kilometer.
Martins Kadett 2,0 har 254 heste – "Sylfiden" har 254
ponyer.
Nyhedsbrev 03/2001 slutter her. En stor tak skal lyde
til Rene, for den store indsats han gjorde for det lille team. Samtidig
skal vi lige fortælle, om Betinas oplevelse i stolen til højre for
Team Chefen. "Det var skide skægt at prøve, og jeg vil gerne en
anden gang" sluttede hun dagen af med.
Selvfølgelig var >Glemmer aldrig hyggen<
også til stede. Pia, Jon, Carsten og Kurt havde også fundet området,
der blev brugt til motorløb på denne smukke forårsdag. Nu skal teamet
opfinde nogle ændringer til vores bremser, så vi er klar til Yokohama
Cup 2 den 27.05.01. Vi udsender nyhedsbrev 04/2001 ca. den 25.05.01,
med data omkring løbet.
Venlig hilsen
Bjørnsten Motorsport.
|