Banner 1 Banner 2 Banner 3

Bilen:

[ 렝

 

Rallybilen er en semi-fabriks Skoda 130 LR. Det vil sige alle komponenter er fremstillet i Tjekkiet og samlet p堶沫stedet i Danmark. Bilen er indregistreret 1. gang i 1986 og blev ombygget til rallybil i 1989. Bilen er opbygget efter homologeringsattesten, som fabrikken udsender p堤eres biler der skal bruges til rally. Opbygningen af bilen tager ca. 600 timer, og s堥r bilen klar til de f㴥 pr嫩lometer. Herefter kommer alt justeringsarbejdet med bremser, styrt㶩nkler, regulering af undervogn og alle de andre sm堪usteringer, der hele tiden dukker op. I 1995 var bilen  totalt adskilt for optimeringer. Her satte vi jagten ind efter overfl駥 kilo. Alt blev vejet, og det der kunne, blev skiftet ud til bedre og lettere materialer. Vinteren 2000/2001 blev raceren igen total adskilt. Alle b沥arme, bger og lejer i for og bagbro blev udskiftet. Alle b沥arme er ligeledes blevet forst沫et og svejset efter fabrikkens forskrifter. Vi arbejdede meget med v槴fordeling og optimeringer af benzinsystemet. Samtidig er meget af metallet skiftet ud med nyt, da det jo ikke kan undg峠at det bliver medtaget med alle de huller, man kan k堩, og liges堡lle de stendiger man kan ramme. I vinterpausen 2000/2001 har vi fjernet ca. 30 nettokilo i 殤ringer. Sammenholdt med det vi har rettet igennem de sidste 5 岬 er det faktisk temmelig meget. Vi har i teamet valgt at give rallybilen et nyt efternavn. Evo 01 vil st堥fter Skoda 130 LR fremover, da den er blevet optimeret s堭eget at det faktisk er en 嬴racerbil vi kommer med i 2001. Evo = evolution, og 01 = 岳tallet.

Grundet vores gennemgribende renovering sidste 岬 er vinteroptimeringerne i pausen  2001/2002 ikke s堯mfattende. Det er justeringsarbejder og optimeringer vi har kigget p嬠og vi har forberedt bilen p堍 en s泯n i SDRC - Svensk Dansk Rally Cup. Disse typer pr岠er ikke s堨岤t for materiellet.

 
Motoren er bygget med hj欰 fra Aspekta Holding i Plzen, Tjekkiet. Det er en 4 cylindret motor p報298 ccm. med karburator. Motoren udvikler 127 hestekr榴er ved 8200 omdrejninger pr. minut. I 2000 havde vi problemer med benzinsystemet ved karburatoren. De problemer skulle vi gerne have styr p堮u. Til 2002 s泯nen, skal vi pr堥n ny type kobling fra Sachs, der skulle eliminere muligheden for at koblingen fedter. Vi har ogs半 arbejdet med 殤ring af indsugningsluften til motoren. Vi p岥gner at montere en klap i taget, der skal tvinge kold luft ned til karburatoren.
 

Gearkassen er 5 trins close-ratio uden sp沲edifferansiale. Den er bygget af Jiri Pertlizek efter det gearvalg, vi har behov for i Danmark. Den k岠med en meget lav udveksling (4,5:1), s堶i f岠bedst mulig optr櫮 Vores rallybil er i den tunge ende af skalaen 䥲for k欥navnet 鬦idenҡllybilen vejer fuldt udstyret 890 kilo. Det er i vores klasse meget, s堶i har brug for al den v槴besparelse, vi kan finde. I klassen 0 ꠠ 1400 ccm. er en v槴/effekt p堷 kilo pr. hestekraft for meget, s堶i skal k堡ggressivt. Ogs堰堤e lidt farligere steder, der henter man nemlig sekunder. Vi har ligeledes i vinterpausen 2000/2001 udviklet et nyt gearkasseoph殧, som skulle forhindre vores gearskifteforbindelser i at kn櫫e. Det problem opstod 2 gange i 2000 s泯nen. 

 
Bremserne er ventilerede bremseskiver p堦orhjulene og bremsetromler p半 baghjulene. Det er dog med en st⥠diameter p堳templerne i bremsedelene end normalt. I vinterpausen 2000/2001 har vi f奴 monteret hydraulisk h室bremse, st⥠hovedcylinder og f奴 helt nyt bremsecaliber system til forhjulene. Det skulle give en meget bedre bremsekraft, og den hydrauliske h室bremse skulle helst give mere pr棩s bremsekraft p堢aghjulene. Vi fik midt i 2001 monteret vores pedalbox, og vi har justeret yderligere p半 den i pausen. Samtidig har vi f奴 vores l殧e ventede bremseslanger monteret. De nye slanger skulle reducere det tryktab vi havde med de gamle slanger.
 

Undervognen er udviklet af Sachs i Schweinfurt, Tyskland. Den er designet til vores brug, og den passer bedst til vores k峴il, s堭an ikke altid beh岠at ᳳe p唠ved de store huller. Alle vore st䦭pere har v沥t p堯perationsbordet i Schweinfurt i januar m宥d 2000. 5 ud af vore 6 st䦭pere var ut洴e, og 3 af dem, var selve akslen sk涮 Det viser jo lidt om de store belastninger, materialet bliver udsat for. Undervejs i 2000 s泯nen, fik vi ogs堬angt om l殧e vores meget savnede s殫ningsfjedre hjem fra England. Det 殤rede meget p堢ilens styreegenskaber ᢳolut mest til det bedste. Vi har til 2002 s殫et bilen yderligere 1,5 centimeter. Det lyder m峫e ikke af s堭eget, men vi mener selv at det i samarbejde med vores nye Bridgestone d櫬 skulle g堢ilen mere stabil i sving med hডrt.
-

 

Sikkerhedsm泳igt er bilen fuldt udstyret. Vi tager ingen chancer. FIA i Paris, det internationale motorsportsforbund, s洴er hele tiden nye sikkerhedskrav til vores biler. Det er selvf祬ig for at minimere de skader, der kan ske p堫岮e i bilerne, hvis det skulle g堧alt. Vores bil er blevet kontrolleret af disse teknikere b夥 i Danmark, Sverige, Tyskland, Tjekkiet, Slovakiet og senest i Litauen. Hver gang bilen er blevet kontrolleret, er den fundet i orden uden bem沫ninger.

 

Pr泴ationer:

Motor:

4 cyl. motor m/ karburator

Effekt:

127 HK. ved 8200 omdr.

V槴:

890 kg.

Gearkasse:

5 trins close-ratio.

O ᰰ km/t:

Ca. 8,5 sekund.

Topfart:

140 ꠠ 200 km/t afh殧ig af gearing.

Bremser:

Ventilerede bremseskiver foran & tromler bag. Bremseregulator og hydraulisk h室bremse.

F欧e:

6 x 13" i alu.

D櫺

185/60x13 afh殧igt af underlaget.

 

 
Mail to Web-master

㐭SYSTEM  [TOP] [ 렝

nike shox hogan scarpe calcio Tiffany christian louboutin Scarpe Adidas superstar Scarpe Reebok Adidas Scarpe nike sb Scarpe nike air force air jordan adidas scarpe Tacchi