 |
|
Bilen:
|
[ 렝 |
|
|
Rallybilen
er en semi-fabriks Skoda 130 LR. Det vil sige alle komponenter
er fremstillet i Tjekkiet og samlet p堶沫stedet i Danmark.
Bilen er indregistreret 1. gang i 1986 og blev ombygget til
rallybil i 1989. Bilen er opbygget efter homologeringsattesten,
som fabrikken udsender p堤eres biler der skal bruges til rally.
Opbygningen af bilen tager ca. 600 timer, og s堥r bilen klar
til de f㴥 pr嫩lometer. Herefter kommer alt
justeringsarbejdet med bremser, styrt㶩nkler, regulering af
undervogn og alle de andre sm堪usteringer, der hele tiden
dukker op. I 1995 var bilen
totalt adskilt for optimeringer. Her satte vi jagten ind
efter overfl駥 kilo. Alt blev vejet, og det der kunne, blev
skiftet ud til bedre og lettere materialer. Vinteren 2000/2001
blev raceren igen total adskilt. Alle b沥arme, bger og
lejer i for og bagbro blev udskiftet. Alle b沥arme er ligeledes
blevet forst沫et og svejset efter fabrikkens forskrifter. Vi
arbejdede meget med v槴fordeling og optimeringer af
benzinsystemet. Samtidig er meget af metallet skiftet ud med
nyt, da det jo ikke kan undg峠at det bliver medtaget med alle
de huller, man kan k堩, og liges堡lle de stendiger man kan
ramme. I vinterpausen 2000/2001 har vi fjernet ca. 30 nettokilo
i 殤ringer. Sammenholdt med det vi har rettet igennem de sidste
5 岬 er det faktisk temmelig meget. Vi har i teamet valgt at
give rallybilen et nyt efternavn. Evo 01 vil st堥fter Skoda 130
LR fremover, da den er blevet optimeret s堭eget at det faktisk
er en 嬴racerbil vi kommer med i 2001. Evo = evolution,
og 01 = 岳tallet.
Grundet vores gennemgribende renovering sidste 岬 er
vinteroptimeringerne i pausen
2001/2002 ikke s堯mfattende. Det er justeringsarbejder
og optimeringer vi har kigget p嬠og vi har forberedt bilen p堍
en s泯n i SDRC - Svensk Dansk Rally Cup. Disse typer pr岠er
ikke s堨岤t for materiellet.
|
|
Motoren
er bygget med hj欰 fra Aspekta Holding i Plzen, Tjekkiet. Det
er en 4 cylindret motor p報298 ccm. med karburator. Motoren
udvikler 127 hestekr榴er ved 8200 omdrejninger pr. minut. I
2000 havde vi problemer med benzinsystemet ved karburatoren. De
problemer skulle vi gerne have styr p堮u. Til 2002 s泯nen,
skal vi pr堥n ny type kobling fra Sachs, der skulle
eliminere muligheden for at koblingen fedter. Vi har ogs半 arbejdet med 殤ring af indsugningsluften til motoren. Vi p岥gner
at montere en klap i taget, der skal tvinge kold luft ned til
karburatoren.
|
|
Gearkassen
er 5 trins close-ratio uden sp沲edifferansiale. Den er bygget
af Jiri Pertlizek efter det gearvalg, vi har behov for i
Danmark. Den k岠med en meget lav udveksling (4,5:1), s堶i
f岠bedst mulig optr櫮 Vores rallybil er i den tunge ende af
skalaen 䥲for k欥navnet 鬦idenҡllybilen vejer
fuldt udstyret 890 kilo. Det er i vores klasse meget, s堶i har
brug for al den v槴besparelse, vi kan finde. I klassen 0 ꠠ 1400 ccm. er en v槴/effekt p堷 kilo pr. hestekraft for
meget, s堶i skal k堡ggressivt. Ogs堰堤e lidt farligere
steder, der henter man nemlig sekunder. Vi har ligeledes i
vinterpausen 2000/2001 udviklet et nyt gearkasseoph殧, som
skulle forhindre vores gearskifteforbindelser i at kn櫫e. Det
problem opstod 2 gange i 2000 s泯nen.
|
|
Bremserne
er ventilerede bremseskiver p堦orhjulene og bremsetromler p半 baghjulene. Det er dog med en st⥠diameter p堳templerne i
bremsedelene end normalt. I vinterpausen 2000/2001 har vi f奴
monteret hydraulisk h室bremse, st⥠hovedcylinder og f奴
helt nyt bremsecaliber system til forhjulene. Det skulle give en
meget bedre bremsekraft, og den hydrauliske h室bremse skulle
helst give mere pr棩s bremsekraft p堢aghjulene. Vi fik midt
i 2001 monteret vores pedalbox, og vi har justeret yderligere p半 den i pausen. Samtidig har vi f奴 vores l殧e ventede
bremseslanger monteret. De nye slanger skulle reducere det
tryktab vi havde med de gamle slanger.
|
|
Undervognen
er udviklet af Sachs i Schweinfurt, Tyskland. Den er designet
til vores brug, og den passer bedst til vores k峴il, s堭an
ikke altid beh岠at ᳳe p唠ved de store huller. Alle
vore st䦭pere har v沥t p堯perationsbordet i Schweinfurt
i januar m宥d 2000. 5 ud af vore 6 st䦭pere var ut洴e,
og 3 af dem, var selve akslen sk涮 Det viser jo lidt om de
store belastninger, materialet bliver udsat for. Undervejs i
2000 s泯nen, fik vi ogs堬angt om l殧e vores meget savnede
s殫ningsfjedre hjem fra England. Det 殤rede meget p堢ilens
styreegenskaber ᢳolut mest til det bedste. Vi har til 2002
s殫et bilen yderligere 1,5 centimeter. Det lyder m峫e ikke
af s堭eget, men vi mener selv at det i samarbejde med vores
nye Bridgestone d櫬 skulle g堢ilen mere stabil i sving med
hডrt.
-
|
|
Sikkerhedsm泳igt
er bilen fuldt udstyret. Vi tager ingen chancer. FIA i Paris,
det internationale motorsportsforbund, s洴er hele tiden nye
sikkerhedskrav til vores biler. Det er selvf祬ig for at
minimere de skader, der kan ske p堫岮e i bilerne, hvis det
skulle g堧alt. Vores bil er blevet kontrolleret af disse
teknikere b夥 i Danmark, Sverige, Tyskland, Tjekkiet,
Slovakiet og senest i Litauen. Hver gang bilen er blevet
kontrolleret, er den fundet i orden uden bem沫ninger.
|
|
Pr泴ationer:
|
|
Motor:
|
4
cyl.
motor m/ karburator
|
Effekt:
|
127 HK. ved 8200 omdr. |
V槴:
|
890 kg.
|
Gearkasse:
|
5 trins
close-ratio.
|
O ᰰ
km/t:
|
Ca. 8,5
sekund.
|
Topfart:
|
140 ꠠ 200 km/t afh殧ig af gearing.
|
Bremser:
|
Ventilerede
bremseskiver foran & tromler bag. Bremseregulator og
hydraulisk h室bremse.
|
F欧e:
|
6 x
13" i alu.
|
D櫺
|
185/60x13
afh殧igt af underlaget.
|
|
|
|
Mail
to Web-master
|
㐭SYSTEM
[TOP]
[ 렝
|
|
|